Pressmeddelande Rasmus Nossbring

Lost & Found 17 augusti – 17 september 2023

Länk till pressmeddelande:

https://www.mynewsdesk.com/se/galleriglas/pressreleases/rasmus-nossbring-paa-galleri-glas-maangbottnat-historieberaettande-i-glaedjefull-surrealistisk-lek-med-glashistorien-3251160

 

Rasmus Nossbring
Lost & found
17 augusti – 17 september 2023
Galleri Glas

 

I sin utställning i höst på Galleri Glas utforskar Rasmus Nossbring den svenska glashistorien i sina oförlikneligt fantasifulla skulpturer. Sedan flera år tillbaka samlar konstnären på formpressade glasfigurer vilka han integrerar i sina frihandsformade skulpturer. Utställningen bygger bland annat på en kollektion numrerade och signerade djurfigurer från sjuttio- och åttiotalen, en begränsad upplaga producerad för Världsnaturfonden. Även dekaler och mönsterbilder från samma tidsepoker finns inneslutna i skulpturerna.

”Det har slagit mig att objekten blir en slags readymades som tillför nya lager”, säger Rasmus Nossbring. ”Komponenterna har sina egna historier och den visuella helheten en annan. På så vis blir varje skulptur en egen berättelse, ett collage, en komposition av minnen och fantasier som jag klipper ihop.”

 

I sitt skulpterande i glas leker Nossbring med klassiska glastekniker och inspireras av epoker som den viktorianska, barocken och popkonsten i oväntade, surrealistiska kompositioner. Bland hans referenser finns favoritkonstnärer som Egon Shiele och Jean-Michel Basquiat. Även konstnärer som Nathalie Djurberg och Jeff Koons kan spåras som inspiratörer tillstår Rasmus Nossbring.

 

”Jag känner att mycket har lossnat under senare tid, inte bara i att jag har gått upp betydligt i skala i mina skulpturer. Jag vågar också följa min magkänsla och tillåta mig större frihet i kompositionerna. De återanvända objekten tillför nya dimensioner samtidigt som jag behåller min egen röst.”

Rasmus Nossbring är uppväxt i Åby utanför Norrköping. Som skoltrött började han arbeta som glasblåsare redan som femtonåring vid Reijmyre glasbruk, där han senare fick fast anställning och ansvarade för glasbrukets konstproduktion. Det egna konstnärliga skapandet kom med tiden. Nossbring har utbildat sig vid Konstfack i Stockholm, och på glasskolorna Pilchuck och Corning i USA, samt även i Tjeckien och Israel. ”För mig var det den perfekta ingången i konsten att komma via industrin. Handen måste veta vad den gör innan hjärnan fattar. Det handlar om tajming och tar lång tid att lära sig.”

 

Vid sidan av sin konstnärliga karriär driver Rasmus Nossbring tillsammans med konstnärs- och glasblåsarkollegan Simon Klenell studiohyttan STHLM Glas i Gustavsbergs porslinsfabrik, där de hjälper andra konstnärer som vill arbeta med glas. STHLM Glas har blivit en viktig drivkraft för en ny rörelse i svensk glaskonst.

 

”Rasmus Nossbring är en sällsynt begåvad ung konstnär”, säger Anna Bromberg Sehlberg vid Galleri Glas. ”Kanske är han Sverige främste frihandsskulptör? Han konst är överraskande och tankeväckande. Man kan inte sluta titta. Nossbring utvecklar en gammal tradition rakt in i vår egen samtid.”

 

Rasmus Nossbrings konst finns representerad i de permanenta samlingarna vid bland annat Nationalmuseum, Statens konstråd och The Glass Factory i Boda. Han har belönats med flera prestigefulla svenska och internationella priser, bland andra som Årets unga konsthantverkare av Nationalmusei vänner 2021.

September 17, 2023