Från marmorberget Pietrasanta nära kusten i Toscana hämtade Michelangelo sin marmor, precis som Henry Moore och många konstnärer senare. Till det vita berget reste också Curie Adelswärd (född i Korea men kom till Sverige som 13-åring) mer eller mindre av en slump och precis som mästarna före henne fångades hon av den världsberömda Carrramarmorn.
-Jag hade ju tidigare arbetat enbart som konstnär med måleri i olja, men långsamt då också. Det tar tid att hitta skönheten, brukar jag säga. Så de här 50-kilosblocken i marmor passade mig perfekt. Det tar tid, men sedan kanske det har längre livslängd också?
Här på Galleri Glas visar Curie 7 + 2 skulpturala porträtt, alla föreställande kvinnor. I en samtid närmast förhäxad av mobiltelefonens aldrig vilande ström av SELFIES kan hennes verk framstå ett sätt att protestera mot tidens tanklösa slängighet. Det är ansikten i vila men det vilar också något tankfullt över Eva, Grace och de andra.
-Ja, Curie, vilka är kvinnorna? Finns det på riktigt?
-Nej, de är påhittade, finns bara i mitt huvud. Men någon gång behöver jag kanske hjälp med en hårslingas fall eller läppars leende. Då kan jag ta ett fotografi till hjälp.
För några år sedan överraskandes jag av små sagolika Cameo-porträtt på Venedig Biennalen, utförda av en av självporträttets (annars) mest provokativa konstnär, Cindy Sherman. Förflyttningen mellan Shermans häftiga fotografier till intima guldinramade små kvinnobilder i sardonyx-sten väckte berättigad uppmärksamhet.
Marmorstenen är bräcklig, den måste behandlas med största försiktighet. Minsta sprickbildning kan spräcka ett helt arbete. Men plötsligt kan också en skiftning i det vita tillföra en oväntad skönhet. Curie Adelsvärds ansikten har skulpterats med stor ömhet och precision och ger de unga kvinnorna en nästan gudomlig aura. Marmorn har en alldeles egen integritet.
Ja, det är såklart mycket otidsenligt att ta sig an marmorn på det här sättet. Den som inte har Michelangelos starka tro på att bilden verkligen gömmer sig inne i stenen kommer ingenstans.
Staffan Bengtsson
Curie Adelswärd was born in Korea and moved to Sweden at the age of 13. She received her education at Esmod in Paris and has a background as a fashion designer. Since 2004, Curie has been working as an artist and has had several successful exhibitions in Sweden. She is also frequently hired as a portrait painter, and among her commissions was the first official portrait of H.R.H. Princess Estelle.
Curie's oil paintings are inspired by classical painting, but the motifs are contemporary. Curie works with great accuracy in details and balance in the composition. The ambition is to seek timeless beauty and harmony with figurative paintings that border on realism.
For the past two years, Curie has also worked with marble sculpting at the Marble Art Studio in Pietrasanta in Tuscany, Italy. As in the oil paintings, the theme of timeless beauty, harmony and balance recurs in the sculptures, where the classic is combined with the contemporary.