2021 belönades Klenell med ett stipendium från den prestigefulla Ulrica Hydman Vallien-stiftelsen, vilket gjorde det möjligt för honom att tillämpa sin industridrivna konstnärliga metod vid Kosta glasbruk. Arbetet i fabriken visade honom att utöver glaset, utöver traditionen, så var det verkliga material han arbetade med samarbete och förtroende. De verk som visas i Ad Libitum är frukten av Klenells andra engagemang vid Kosta Boda och fördjupar den dialog han inledde för snart två år sedan.
Framgången med de här objekten bygger på dynamiken i gruppen, deras förtroende för varandra, för honom, och för den metod som han har utvecklat. Så är det alltid med blåsta glasobjekt, men Klenells ”friggermetod” förutsätter och förstärker den här dynamiken i särskilt hög grad. Detta därför att till skillnad från andra formgivare, som anlitar skickliga konsthantverkare för att översätta deras arbeten på papper i till verkstaden, lämnar Klenells arbete utrymme för improvisation, ”andningshål” som kräver att glasblåsarna arbetar utanför sina väl inarbetade rutiner.
Verken i Ad Libitum krävde av de mästerliga glasblåsarna i Kostas Verkstad 12 att de på nytt skulle hetta upp redan färdiga komponenter över deras vanliga arbetstemperaturer, för att få dem att smälta igen, mötas, fästas, förenas, bubbla ut och på andra sätt befrias. Magin finns i objektens djärva vinklar, deras utdragna, töjda gridlinjer, deras punkterade, deformerade former. Därmed sagt: magin ligger i att bejaka risken; att vingla på eggen mot misslyckande, i övertygelse om att ett fall kommer att leda till skönhet snarare än förstörelse.
Susie J. Silbert
Tidigare curator för efterkrigstiden och samtida,
Corning Museum of Glass
Se Salong med Simon Klenell och Per B Sundberg här: