Philip Baldwin och Monica Guggisberg, det internationellt berömda amerikansk-schweiziska glaskonstnärsparet, återvänder till landet där började sin resa inom glaset för 40 år sedan.
Paret möttes 1979 på Orrefors glasskola i hjärtat av det svenska glasriket dit kärleken till materialet hade lockat dem — Philip från sin hemstad New York, Monica från Bern i Schweiz. Här började de sin privata och professionella relation som de sedan dess har fört dem till ateljéer i Schweiz, Paris och numera i lantliga Wales.
Efter skolan i Orrefors spenderade paret två år som lärlingar hos mästerglasblåsaren Wilke Adolfsson och konstnären/formgivaren Anne Wärff (senare Wolff), en erfarenhet som fick ett stort inflytande över deras konstnärliga uttryck och förståelse för materialet. Baldwin & Guggisbergs konstnärliga arbete har sedan dess byggt upp deras anseende bland världens mest respekterade glaskonstnärer, med museiutställningar världen över och representation i många ledande offentliga och privata samlingar.
You, Me and the Rest of Us på Galleri Glas är parets första soloutställning i Sverige. Utställningen lånar sin titel från en av den serie spektakulära installationer som Baldwin & Gugginsberg förra åter presenterade i Katedralen i Canterbury, Storbritanniens största och heligaste katedral: en 20-meters båt hängande i katedralens huvudskepp, symboliserande utställningens teman migration, mångfald och gemenskap.
Detta titelverk, uppbyggt av hundra flaskformer i tre distinkta färger, sammanhållna i ett ramverk, kan betraktas som en bild av de oavvisliga ojämlikheterna mellan människor. Utöver att ge utställningen dess namn så kommer detta verk att inta en central position vid utställningen på Galleri Glas, där Baldwin & Guggisberg visar helt nya verk skapade exklusivt för utställningen.
”Vi ville fortsätta den dialog som vi inledde med Canterbury”, säger Monica Guggisberg. ”Med vårt arbete vill vi hylla den styrka som finns i mångfald och strävan efter en balans mellan det individens och samhällsgemenskapens behov.”
”Att skapa skönhet samtidigt som man undersöker sådana ställningstaganden är en utmaning”, tillägger Philip Baldwin, ”men jag tror att Sverige är ett land där publiken kommer att förstå.”
Baldwin & Guggisberg beskriver själva att deras arbete vilar på två arv inom glaskonsten — den svenska och det italienska. Vid Orrefors lärde de sig att arbeta i den klassiska graal-tekniken, med färg blåst i olika lager, vilken tillåter dem att skapa komplicerade färgytor med minimalt djup. Det italienska sliptekniken battuto ger dem möjlighet att skära in i glaset för att experimentera med texturer och mönster.
Vid sidan av Orrefors så har det världsberömda venetianska glasbruket Venini varit en viktig samarbetspartner för Baldwin & Guggisberg genom större delen av deras långa karriär, med den italienska mästaren Lino Tagliapietra och mästersliparen Paolo Ferro, som lärde dem att skära glas.
”Vår konst bygger tekniskt och uttrycksmässigt på relationen mellan det svenska och det italienska”, säger Monica Guggisberg. ”Så om vi har ett rykte om att förena svensk återhållsamhet med italienskt överflöd så är det en beskrivning vi är stolta över!”
”Sverige har alltid varit mycket viktigt för oss”, säger Philp Baldwin. ”Intresset för material är djupare rotat här än i andra länder. Vår tid i Sverige har haft ett stort inflytande inte bara över vår förståelse för form och design, utan också över vårt riktningen i vårt liv och vår världsåskådning. Vi har också många vänner för livet här. Att återvända till Sverige med den här utställning känns viktigt och speciellt för oss.”
Galleristen Anna Bromberg Sehlberg vid Galleri Glas presenterades för Baldwin & Guggisberg av deras vän och konstnärskollega Ann Wåhlström. Tillsammans med Wåhlström företog hon pilgrimsresan till konstnärsparets stora utställning i Katedralen i Canterbury sommaren 2018.
”Jag är så glad och stolt för att vi för första gången kan visa två av den internationella konstglaset största namn för det växande antalet samlare och konstälskare med intresse för konstglas på högsta nivå”, säger Anna Bromberg Sehlberg.
I samband med utställningen publiceras även en exklusiv bok/utställningskatalog med text och intervju av Hedvig Hedqvist.