På Galleri Glas fullföljer den svenska ”Old Master”-konstnären Patrik Graham sitt performance från Canal Street i Soho i New York.
Patrik Graham (född 1974) är en svensk samtidskonstnär som aldrig följt samtidens normer. Graham är född i Kenya och uppväxt delvis i New Dehli. Han har tidigare levt i bland annat Italien och Argentina och under de senaste arton åren i New York. Nu är han tillbaka i Stockholm. Hans konstnärliga intresse väcktes tidigt. Istället för att studera på en svensk konstskola gick han den klassiska målarskolan Charles H Cecil Studios i Florens där han blev kvar i tre år som student och två som lärare.
Graham har alltsedan dess varit verksam som i huvudsak porträttkonstnär, i sin egen konstnärliga verksamhet och på uppdrag, med beställare i Sverige och över hela världen. ”Jag har främst arbetat med oljemåleri och teckning, men skulptur alltid legat mig varmt om hjärtat”, säger Patrik Graham.
Det var i New York som Graham återupptog skulpterandet, inspirerad av antik grekisk och romersk skulptur. Här kom han på idén att experimentera med sina byster i lera genom att släppa dem i golvet från en stege. Att experimentet skulle utföras med självporträtt var självklart, då Patrik Graham som han säger ”av respekt inte kunde släppa någon annan i golvet”.
”Skulpturerna blev mycket intressantare när gravitationen slumpmässigt fick slutföra formen”, säger Patrik. ”Det var en märklig upplevelse att släppa huvudena som tagit så lång tid att skulptera — en underlig befrielsekänsla. Det går så fort när resultatet smälter ihop i en häftig process”.
Graham iscensatte 2016 ett uppmärksammat performance event vägg i vägg med den legendariska materialbutiken Canal Street plastics, på gatan med samma namn i SoHo i New York, i vilket han släppte flera byster om dagen från stegar inför publik.
Med Canal Street plastic, reloaded på Galleri Glas ”fullföljer” Patrik Graham nu sitt performance. Skulpturerna som han släppte från stegarna i SoHo har för första gången färdigställts. De skulpturer som visas är utförda i reduktionseldad keramik, glaserad keramik, brons samt i glas — ett nytt material för Patrik som han har experimenterat med exklusivt för utställningen. Även en serie med kolteckningar av deformerade skulpturer ingår.
”När jag såg Patrik Grahams ansiktsskulpturer för första gången var det slående hur han hade lyckats fånga ett sårbart och sensuellt uttryck”, säger Anna Bromberg vid Galleri Glas. ”Idéen att låta dessa ansikten, präglade av renässansens perfektion, kollapsa så våldsamt och dramatiskt är både vågat och nytt”.