Under våra år som vänner har vi alltid återkommit till Paris. Böckerna, filmerna, musiken och konsten. Det finns här en dragningskraft som aldrig avtar. Som tonåringar lärde vi oss lyssna på Jean-Luc Ponty, röka Gaulloise och dricka vin i Paris. Som vuxna lärde vi oss allvarsammare saker, som att livet också är en blodig historia och att Paris gång på gång varit ett slagfält. Men kärleken har bestått de flesta prov och nu, när pandemin så tillåter, har vi återvänt till en stad som åtminstone för en stund står öppen på nytt. Precis som förr: med kameran i sällskap.
Människorna flanerade som förr. De kom ut ur skuggorna, in i solskenet. Covid, adieu! De obligatoriska munskydden drogs åt sidan för en kyss eller ett skratt. En spricka i karantänmuren och det (nästan) vanliga livet sipprade in på nytt. Paris välkomnade oss – och vi slog följe med parisarna får att fånga den nymorgnade dagen.
Vår arbetsmetod har varit elementär. Vi har artigt frågat alla om deras medverkan och när vi kommit överens har vi tagit våra bilder. Vi har hållit oss till ett enda objektiv, brännvidd 28 mm. Formatet är med ett par undantag 50 x 50 cm. Några konstnärliga konstigheter har vi inte sysslat med.
Fotografiet föddes en gång vid 1800-talets början i Paris. Det var här som målarna och tecknare för första gången lade penslar och kolkritor åt sidan, för att ta sig ann den magiska svarta lådan. Utställningar, museer, årliga event - fotografiets ställning som konstart har från början varit synnerligen stark i Paris och aldrig förlorat i betydelse.
Åtskilliga fotografer har förälskat sig i Paris. Cartier-Bresson, Boubat, Sophie Calle och inte minst vår egen Christer Strömholm. Legendariska Galleri Vu, där Strömholm, Tunbjörk, Petersen ställt ut, har flyttat från Marais till ru Saint Lazare, men också det finns kvar. Att ta sig till Paris för att leva bland människorna med kameran behöver ingen ursäkt. Hur var det Audrey Hepburn sa? Paris is always a good Idea!
Om ni ändå undrar varför vi gjorde resan i september 2021 så är svaret; för att visa er detta: Världen finns fortfarande kvar. Världen har inte glömt oss. Världen behöver vår närvaro. Kanske har det aldrig varit viktigare än idag. Därför öppnar vi med glädje nu denna utställning på Galleri Glas med fotografier från ett Paris premiere.
Staffan Bengtsson, Kristian Pohl
När såg vi senast någon åka ut så här och fotografera människor i en stad? För oss som gallerister har det varit så spännande att få bläddra igenom de här bilderna. I en så speciellt tid, i spåren av Coronan. Det finns, mitt i svärtan, en nerv i fotografierna från Paris. En kraft som jag hoppas ska smitta av sig. Vi behöver lite Paris här i Stockholm också, säger Anna Bromberg Sehlberg, Galleri Glas.
Staffan Bengtsson har producerat oräkneliga tv-program och böcker och varit chefredaktör för tidningen FORM och BRUNO. Han har också ansvarat för ett stort antal betydande konstutställningar. Kristian Pohl har fotograferat för en mängd publikationer genom åren, ofta tillsammans med Bengtsson, men han har också drivit egna projekt utanför beställningsuppdragen. Tillsammans debuterar de här som Bengtsson/Pohl.