Länk till DN:
https://www.dn.se/kultur/lekfullt-och-lackert-glasgodis-av-rasmus-nossbring/
Rasmus Nossbring visar ett femtiotal välgjorda glasskulpturer på Galleri Glas i Stockholm. Lotta Jonson blir på riktigt gott humör av alla knasigt humoristiska och lustfyllda inslag.
Småfåglar i klar kristall, katter som balanserar på varandra, krämfärgade räfflade former likt urklämd tubkaviar samt här och var en välsignande Jesushand. Rasmus Nossbring blandar och ger. Utställningen ”Lost & found” förvandlar Galleri Glas till en veritabel glasgodisbutik där allt är färgglatt, läckert och utan ett enda (i ordets egentliga mening) funktionellt föremål.
Rasmus Nossbring kan sitt hantverk. Bara femton år gammal började han som glasblåsare på Reijmyre glasbruk. En del studier utomlands har det sedan blivit och en masterexamen på Konstfack 2021.
Nossbring leker med olika tekniker. Ibland använder han överfång och placerar bilder med blommor eller någon detalj från ett välkänt konstverk mellan glasskikten. Ibland är uttrycket barockt, ibland påminner det mer om popkonst och skulpturer av Jeff Koons. Det surrealistiska ligger hela tiden nära. Djurens små utstående ögon är både söta och stickigt skrämmande. Samtidigt är allt lustfyllt och humoristiskt.
Mest av allt gillar jag ”Construction to see the light”. Kanske därför att den så tydligt visar upp glasets många möjligheter. Den avsågade cylindern med sin frostiga yta påminner om is, de munblåsta, klumpiga benen mer om keramik än glas. Och de formpressade, glittriga fåglarna sitter på böjda glasstavar som liksom rinner runt röret. Allt sammanfogat i hyttan, inget lim här inte.
Själv kallar Rasmus Nossbring sina glasskulpturer för readymades eller collage. De består nämligen både av nytillverkade delar och sånt han har hittat i lager eller samlat på. Bland annat djurfigurer, signerade Paul Hoff. På ett podium känner jag också igen några bruna apor, design Kjell Engman. Här pånyttfödda och sammanfogade till något knasigt nytt. Båda kollegorna borde känna sig hedrade av att se sina respektive alster leva vidare så här.