Karin Alfredsson är konstnären och fotografen som var känd för sina porträtt men som övergav alla andra motiv för att hänge sig åt sin kärlek — naturen. Hennes kompromisslösa, osminkade bilder av karg, nordlig natur har fått olika konstskribenter att associera inte till fotografi utan till måleriska mästare som Caspar David Friedrich, William Turner, August Strindberg, Mark Rothko och Gerard Richter.
Karin Alfredsson bor i Stockholm men är född i Jämtland och uppväxt på Frösön. Kärleken till den nordliga naturens karga storslagenhet är medfödd.
”Naturen är överlägsen allt”, säger Karin Alfredsson. ”Det är det enda som intresserar mig på riktigt, bortom orden. Jag är ointresserad av det vackra, polerade. Jag vill komma bortom det, på djupet, och hitta det rum där jag blir en del av naturen. När man väl har hittat dit vill man vara där alltid. Vi står och faller med naturen. Det handlar om respekt och ödmjukhet. Det låter religiöst men det är det inte ett dugg. Det är alltid i naturen som jag känner mig som mest levande”.
Karin Alfredsson berättar att när hon för snart tio år sedan började sitt fotografiska utforskande av naturen så gav hon sig ut planlöst i vildmarken. Ibland fotograferade hon. Så arbetar hon fortfarande — ger sig ut ensam med tält höst, vinter och vår och väntar, i dagar och veckor, på ögonblick av ljus, stillhet, rörelse. De bilder som hon visar på Galleri Glas — alla i det klassiska formatet 70 x 100 centimeter — är från Nordnorge, norra Sverige och från en expedition till Nordpolen 2018. Hennes bilder saknar titlar och geografiska specifikationer. Sådant är inte viktigt för Karin Alfredsson. Hon använder aldrig stativ, beskär inte sina bilder och bearbetar dem heller inte i efterhand i dator.
”Jag gillar inte att manipulera, vill inte lägga min hand på bilden”, säger hon. ”Jag arbetar långsamt, intuitivt, återvänder, vill lära känna platsen. Skönheten är inte meningen utan djupet bakom. Det stora, det som bara är”.
Galleri Glas Extended
Karin Alfredssons Snö och regn skall passera är den tredje utställningen som vi arrangerar i initiativet Galleri Glas Extended. Idén är att vid sidan av glaskonsten då och då visa kortare utställningar av visuella artister inom andra konstformer.
”Att vi valde Karin handlade till hundra procent om känsla”, säger Anna Bromberg Sehlberg vid Galleri Glas. ”Hennes bilder gick rakt in i hjärtat och magen. Det behövdes inga ord”.